Väckarklocksmorgnar och skolfunderingar

Så har då döttrarna börjat skolan igen och vi har väckts i den tidiga morgonen av väckarklockor och lyckats ta oss iväg i tid till skolor och jobb. Det är med stort vemod vi lämnar vår sköna ledighetslunk bakom oss. Nu har vi åter många tider och nya scheman att anpassa oss efter.

Stundtals känns det väldigt tungt att återvända till en vardag som är så schemastyrd med långa skoldagar och många läxor. Visst är det bra med läxor och innehållsrika och långa skoldagar om de lärt sig mycket döttrarna och fått strukturera sin tid och bygga sin bildning.

Men mycket av tiden verkar gå åt till allmänt tidsfördriveri i väntan på innehåll. Och läxor ges utan att innehållet först gåtts igenom i skolan. ” Vi har inget att göra just nu”, säger en dotter när jag undrar vad de gjort i skolan. Frågan föregås av att dottern är väldigt trött när hon kommer hem och mamman tänker att det är allt nytt som tröttar. Men så är det tvärtom. Arbetspass där dottern inte har något materiel att arbeta med för att hon är färdig med allt. Första veckan i skolan. Mamman blir både trött och irriterad men skrider till verket för att komma på vad dottern kan ta sig för och vi strukturerar tillsammans. Med en annan dotter sätter sig mamman och går igenom innehåll och förklarar och så kan dottern ta sig an läxuppgiften. Pappan hjälper också till. Han tar sig an kemi, fysik, matematik och teknik med bravur och förklarar så att döttrar förstår. Vi hjälper så gärna och vill att döttrarna skall få en så bra och bred utbildning som möjligt. Men inte skall det väl lämnas till föräldrarna egentligen, undervisningen, tänker jag. Med all den tid skolan tar i anspråk borde inte vi behöva utbilda våra barn hemma.

Sådant kämpar mamman med just nu. Irritation. Inte lämnar jag uppgifter till mina elever utan att ha grundat det ordentligt med kunskap och förklaringar i skolan först. Det är väl ändå det vi har vår tid i skolan till. Kunskapsbyggande och bildning.

De lär sig förstås massvis med saker i skolan också och mycket är bra. Men ibland blir hålen lite väl stora och tiden verkar inte användas så särskilt effektivt. Hur det än är med tid och effektivitet i skolan fortsätter vi med vår köksbordsskola. Både mamman och pappan tycker om att sitta tillsammans med döttrar för att fundera över olika saker.

Fin fredag till er.

Författare: Mamma

Fembarnsmamman är en blogg från vardagslivet hos en familj med fem barn. För vår familj är gemenskap viktigt, att leva nära och uppskatta livet utan att krångla till det. Vi har valt att leva långsamt och att ta oss tid att uppskatta de små tingen i livet och vardagen, för det är dessa stunder som utgör den största delen av våra liv.

Ett svar till “Väckarklocksmorgnar och skolfunderingar”

  1. Känner igen till fullo! Både de långa skoldagarna, det ofta skrala innehållet och de ofta dåligt förberedda läxorna. För våra grundskolebarn, särskilt för högstadiebarnet, är läxorna ofta enormt stora och kräver mycket arbete hemma. Extra ledsamt blir det när det som produceras inte bedöms…ofta vet man inte ens om läraren läst det som skrivits. Fin fredag till er!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Connect with Facebook

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.